#digiteatteri räjäyttää teatterin tekemisen konventiot

“Tätä ei vittu tee kukaan Suomessa!”


#digiteatterissa tutkitaan juuri nyt digitaalisen teatterin paradigmaa. Mitä ovat teatterin uudet näyttämöt? Millaisia uusia sisältöjä ne mahdollistavat? Millaista uudenlaista tekijyyttä digitaalisuus mahdollistaa? Miten uusi teknologia ja uudet alustat vaikuttavat tuotannon rytmiin ja teosten sisältöihin? Vastauksia etsitään taiteen kautta. Digitaitelijat Maria Oiva, Aku Meriläinen ja Jyrki Pylväs työstävät vuoden ajan #kaaosperhonen -teoskokonaisuutta.

 “Olen tehnyt esityksiä, joissa näyttämönä toimii ihmisten välinen kohtaaminen, katsojan tajunta, tai iho. Nyt tutkimme uutta näyttämöä, joka sijaitsee näytöllä, valkokankaalla, koodissa, sosiaalisessa mediassa ja jossain, mistä emme vielä tiedä. Valtaosa teknologioiden, alustojen ja sovellusten kehittämisestä on kaupallisten toimijoiden käsissä, heitä eivät ohjaa taiteelliset motiivit. Ajattelen, että taide on tässä kuin piskuinen Daavid, joka kiven linkoamisen sijaan hyppääkin teknologian Goljatin selkään. Ulvoen sokean Goljatin yllä Daavid ratsastaa kannukset kilahdellen kohti näkyjään.“

– Maria Oiva, digitaiteilija

#kaaosperhonen kertoo tietovuotaja Chelsea Manningista ilmiönä ja ihmisenä hänen julkisuudessa käsiteltyjen elämänvaiheittensa kautta. Teos tutkii paitsi datan omistajuutta ja tuottamista, myös oikeudenmukaisuuden mysteeriä.

 “Minua on kiinnostanut Chelsea Manningissä alusta asti se, miten kaikissa yhteisöissään ulkopuoliseksi jäänyt yksilö on voinut tehdä jotain globaalisti merkittävää. Manningin elämän tärkeimmät ja dramaattisimmat käänteet ovat tapahtuneet internetissä, hänen fyysisen sijaintinsa ollessa lähes koko ajan erilaisissa periferioissa: pikkukaupungissa, asunnottomana suurkaupungissa, kasarmilla, sotatoimialueella ja vankilassa. Tästä huolimatta – tai siitä johtuen – hänestä on tullut kansainvälinen kuuluisuus, aktivisti, kulttuurinen ikoni ja uusimpana käänteenä myös poliitikko. Chelsea Manningin elämäntarina on inspiroiva ja siinä on monia suurten kertomusten aineksia.”    

Jyrki Pylväs, digitaiteilija

Teos on jatkuvasti ensi-illassa. Sen muoto heijastelee #digiteatterin pyrkimystä hermeneuttisuuteen: teos päivittyy muuttuvan todellisuuden osana, se tarkentuu ja määrittelee itseään aina uudelleen.

Huhtikuussa #digiteatteri teki esityksen Telluskatu 7, peruskorjaustaan odottavassa talossa Peltosaaren lähiössä. Esitys oli katsottavissa Facebook Livessä. Yleisöä ja osallistujia esitykseen haettiin muun muassa Tinder-treffisovelluksen avulla.  

”Teatteri käsittelee yhteiskuntaa muovaavia uusia teknologioita, kuten somea ja tekoälyä syvällisesti tekstin tasolla. Teknologioita ei kuitenkaan yleensä oteta teosten varsinaisiksi osiksi, vaan esitykset nojaavat ulkokätisiin viittauksiin. Haluamme auttaa teattereita siirtymään tarkastelemisesta toimintaan ja ottamaan digitaaliset alustat osaksi taiteellisia prosesseja. Taiteen pitää olla aktiivinen toimija maailmassa, jota koodi syö.”

– Aku Meriläinen, digitaiteilija

Riihimäen Teatteri on työskennellyt digitaalisen näyttämän parissa vuodesta 2015. Vuonna 2017 Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksella toteutettiin Digitaalisen yleisötyön -hanke, jonka loppujulkaisu on ladattavissa täältä: http://riihimaenteatteri.fi/digitaalinen-yleisotyo-hankkeen-loppujulkaisu-riihimaen-teatteri-oy/

Nyt käynnissä olevaa työskentelyä tukevat Suomen Kulttuurirahasto, Taiteen edistämiskeskus ja Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus.

“Vakiintuneelle VOS-toimijalle #digiteatterin tuotannollinen rakenne mahdollistaa uudistumisen ja kääntymisen kohti uusia yleisöjä ja teosmuotoja. Ei tällaista v***u kukaan tee vielä Suomessa!”

-Matti Numminen, Riihimäen Teatteri Oy:n toimitusjohtaja

Lisätietdot ja haastattelupyynnöt: tuottaja Paula Susitaival, p. 044 709 0971, paula.susitaival@riihimaenteatteri.fi